CIB Vlaanderen wordt CIB en daar hoort een volledig nieuw kleedje bij. Klik hier voor meer info.

Impact coronamaatregelen op algemene vergaderingen

Nieuws 19 oktober 2020
Detail page

Terecht ontvangen we veel vragen van syndici omtrent de organisatie van algemene vergaderingen en de impact van de nieuwe coronamaatregelen. Weet dat we in nauw contact staan met de nieuw bevoegde minister van Justitie Vincent Van Quickenborne en de bezorgdheden die we van jullie binnenkrijgen linea recta voorleggen bij het kabinet. We hebben opnieuw gewezen op de consequenties van de sluiting van de horeca, de stijgende coronacijfers, … Intussen hebben we (onder voorbehoud) van het kabinet Justitie vernomen dat er eerstdaags een communicatie zal volgen.

We zijn er ons maar al te goed van bewust dat jullie als syndici ondertussen wel verder moeten en mede-eigenaars, medewerkers, … een antwoord moeten kunnen bieden. Daarom het volgende:

Algemene vergaderingen als professionele activiteit

Een algemene vergadering vormt een professionele activiteit. Die lezing is de voorbije maanden ontelbare keren bevestigd door zowel de minister als de administratie. Meer zelfs, de aanduiding als professionele activiteit is uitdrukkelijk terug te vinden op www.info-coronavirus.be:

De nieuwe coronamaatregelen doen hieraan geen afbreuk. Bijgevolg kunnen er heden nog steeds algemene vergaderingen georganiseerd worden, mits strikt respect voor de voorschriften uit de sectorgids. Die beogen de veiligheid maximaal te garanderen. Door ze te implementeren stelt de syndicus al het mogelijke in het werk opdat de vergadering veilig kan verlopen.

Wel hanteert het nieuwe MB een maximum van 40 personen, die aanwezig mogen zijn bij activiteiten, waaronder diegene van professionele aard. Door middel van een protocol goedgekeurd door de minister kan van dit maximum afgeweken worden. Dergelijk protocol is er echter niet. De vraag of de SF323-sectorgids als zo’n protocol kan beschouwd worden ligt voor bij de minister. Tot nader order moeten we evenwel uitgaan van een strikte lezing van het MB.

Dit impliceert dat heden algemene vergaderingen waarop meer dan 40 personen aanwezig  zijn, niet toegelaten zijn. Daarbij dient men uiteraard enkel de personen te rekenen die aanwezig zullen zijn in de zaal, en dus niet de mede-eigenaars die volmacht hebben gegeven. Werken met volmachten zal hierdoor vermoedelijk (nog) aan belang winnen.

Uitstellen van algemene vergaderingen

Uit de feedback van de leden op de enquête blijkt dat een deel van de syndici vasthouden aan het laten doorgaan van de vergaderingen met respect voor het sectorprotocol. Een ander deel daarentegen wenst uit te stellen en bij voorkeur te verdagen naar de eerstvolgende 15-daagse periode. 

Wie als syndicus – in afwachting van een definitieve communicatie vanwege de minister – beslist de algemene vergadering tot nader order uit te stellen doet dat in elk geval vanuit een legitieme bezorgdheid.

Als beroepsorganisatie stellen we daarbij dat het coronavirus en de nieuwe omstandigheden in het licht van de stijgende cijfers overmacht uitmaken in hoofde van de syndicus en de VME en als dusdanig een grond vormen om de algemene vergadering voorlopig uit te stellen

Dit geldt in overtreffende trap wanneer de algemene vergadering ingepland stond op een locatie die ingevolge de nieuwe maatregelen gesloten is. De syndicus kan het immers geenszins verhelpen dat de bijeenroeping achterhaald is ingevolge nieuwe maatregelen. 

Men kan het de syndicus ook bezwaarlijk kwalijk nemen indien deze algemene vergadering niet met onmiddellijke ingang opnieuw wordt ingepland, gezien de praktische impact van de nieuwe coronamaatregelen nog niet volledig uitgekristalliseerd is.

Onthoud dat de syndicus een inspanningsverbintenis heeft om de algemene vergadering georganiseerd te krijgen maar geen resultaatsverbintenis. In geval van overmacht kan de aansprakelijkheid van de syndicus geenszins in het gedrang komen. 

Als syndicus heeft men ook steeds de optie om bij wijze van noodmaatregel elke mede-eigenaar aan te raden afwezig te blijven op de algemene vergaderingen die deze week gepland zijn. Tenslotte is er geen maximumtermijn die bepaalt wanneer een tweede algemene vergadering, volgende op een eerste AV waar het quorum niet werd gehaald, moet worden ingelast. Geenszins ideaal uiteraard en kunst- en vliegwerk. Maar het is één van de weinige mogelijkheden om de AV de facto te kunnen uitstellen en tegelijkertijd aan de letter van de Wet te voldoen.

Hybride AV

De FAQ op www.info-coronavirus.be bevestigt dat ‘een evolutieve interpretatie van art. 577-6 BW toelaat dat mede-eigenaars vanop afstand (bv. via video-verbinding) kunnen deelnemen aan de algemene vergadering’. Hiermee krijgen we een formele bevestiging van wat prof. Sagaert & prof. Lecocq reeds aangaven in hun recent opiniestuk.

Het kabinet heeft er zich alvast toe verbonden om werk te maken van een wetswijziging, die het hybride model meer omkadert. Maar, gezien de noodsituatie, alsook de bevestiging van de ‘evolutieve interpretatie’ op de corona-website van de federale overheid menen we dat het momentum er is voor de syndici om hiermee aan de slag te  gaan.

Wie als syndicus wil opteren voor de organisatie van een hybride AV heeft nu een basis om de rechtsgeldigheid van de AV en de genomen beslissingen te verantwoorden. Wie daarbij de genomen beslissingen achteraf nog schriftelijk wil laten bevestigen heeft nog meer zekerheid. Strikt noodzakelijk lijkt ons dit echter niet meer.

CIB blijft aandringen op structurele oplossing

Weet dat we ondertussen blijven aandringen op een structurele oplossing. De pijlers daarvan zijn gekend: (1) mogelijkheid maar geen verplichting tot uitstel naar de volgende reguliere algemene vergadering in de 15-daagse periode van het volgende jaar(2) verlaging unanimiteitsvereiste schriftelijke besluitvorming en (3) versneld invoeren van een digitaal alternatief.

Inzake (1) hebben we richting het kabinet van Minister Van Quickenborne herhaaldelijk beklemtoond dat niemand binnen de sector voorstander is van uitstel met enkele maanden zoals in het voorjaar onder het KB nr. 4. Tenslotte hadden we bij het uitvaardigen van dit KB reeds voorspeld voor welke problemen dit in het najaar zou zorgen, als nog in te halen en reguliere AV’s samenkomen op de planning en dan nog midden in een coronagolf. Organisatorisch is dat zelfs in gewone tijden al niet haalbaar. Vandaar het aandringen op een mogelijkheid tot uitstel naar de volgende reguliere algemene vergadering (in de 15-daagse periode van het volgende jaar).


Structurele partners

KorfineChecknetACEGSpottoECCAConcordiaCovastLuminusORIS
Asbest Consulting

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.