CIB Vlaanderen wordt CIB en daar hoort een volledig nieuw kleedje bij. Klik hier voor meer info.

'Uit het parlement': resolutie CD&V, N-VA en Open VLD in extenso

Nieuws 9 juli 2020
Detail page

De discussie over praktijktesten zal de komende maanden het politieke debat blijven beheersen. Eén van de ijkpunten in het debat was de goedkeuring op 10 juni van een resolutie van de drie meerderheidspartijen in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement. Daarin stond hun voorstel van aanpak inzake de discriminatieproblematiek. Gezien het belang van de resolutie hernemen we deze week de tekst van de voorgestelde actiepunten integraal in Vastgoedflitsen.

De drie meerderheidsfracties dragen in de resolutie de Vlaamse Regering op om acties te ondernemen rond zeventien punten. Ze vragen de Vlaamse Regering om:

1° elke vorm van discriminatie op basis van ras, huidskleur, nationaliteit, afkomst, etnische afstamming, geslacht, seksuele geaardheid, geloof of levensbeschouwing enzovoort scherp te veroordelen en een actief antidiscriminatiebeleid binnen de Vlaamse overheid te voeren

2° acties in dit kader te enten op de basisnormen en -waarden die onze Vlaamse samenleving kenmerken en deze als leidraad te hanteren in de formuleringen van het betreffende regeringsbeleid

3° actief de oorzaken van racisme in de Vlaamse samenleving te onderzoeken en op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek verdere specifieke stappen te nemen om de maatschappelijke samenhorigheid verder te ontwikkelen

4° het nieuw op te richten Vlaamse gelijkekanseninstituut mede als opdracht te geven in te zetten op het belang van sensibilisering, zelfregulering door de sectoren en opleiding in de bestrijding van discriminatie en racisme

5° teneinde discriminatie en racisme op de woon- en arbeidsmarkt tegen te gaan verder in te zetten op zelfregulering door de sectoren waarbij in het kader van de vrijwillige sectorconvenants een versnelling hoger geschakeld wordt door:

a) het uitwerken van een onafhankelijk en academisch monitoringsysteem dat discriminatie op een geaggregeerd niveau in kaart brengt en dat ook gebruikt wordt om sensibiliserend te werken

b) het sensibiliseren, informeren en begeleiden van werkgevers en medewerkers

c) het verkennen, uitwerken en erkennen van systemen van zelfregulering en zelfcontroles en via de afdeling Toezicht en Handhaving van het Departement Werk en Sociale Economie (WSE) alle vormen van wettelijk verboden discriminatie te voorkomen en te controleren en de parketten op te dragen de nodige aandacht te schenken aan de strijd tegen discriminatie, en racisme actief te vervolgen

6° het kansenverhaal van onze Vlaamse samenleving in alle beleidsdomeinen centraal te stellen, met een focus op de zelfredzaamheid van het individu

7° in het beleidsdomein Werk met de economische sectoren in overleg te treden om een slagkrachtig beleid tegen discriminatie en racisme op de werkvloer uit te bouwen

8° verder in te zetten op het onderwijs als belangrijke emancipatorische hefboom en om in het lerarenkorps in te zetten op een divers lerarenkorps, zowel op het vlak van geslacht als achtergrond, zonder daarbij de vereisten aan te passen en daarbij voor alle doelgroepen in te zetten op de werving van potentiële studenten en op het aantrekken van sterke profielen. In de lerarenopleiding, nascholing en begeleiding van leraren moet er aandacht zijn voor omgaan met diversiteit in de klas

9° werk te maken van de transversale Vlaamse input voor het interfederaal actieplan tegen racisme

10° vooroordelen weg te werken door middel van sensibiliseringscampagnes, het organiseren van vormingen, bijstand en advies verlenen. Deze vooroordelen moeten weggewerkt worden in sectoren zoals onderwijs, werkgevers(-) en werknemers(organisaties) en publieke en private actoren in huisvesting

11° onlinediscriminatie en -racisme krachtdadig aan te pakken en sensibilisering rond dit thema verder uit te werken en zo de mediawijsheid van jongeren in het detecteren van racistische boodschappen te verhogen, en in samenwerking met klassieke en sociale media-bedrijven de rapporteringsmogelijkheden bij het brede publiek bekend te maken

12° instrumenten te ontwikkelen om de drempel om een aangifte of melding van discriminatie of racisme te doen te verlagen (bv. via een app of per sms) en in te zetten op een efficiënte en snelle opvolging van de aangifte en melding. Lokale besturen worden hierin betrokken en ondersteund om ook lokaal werk te maken van een sterk antidiscriminatie- en antiracismebeleid

13° de vervolging van racisme en discriminatie te versterken door de proactieve aanpak die ontwikkeld wordt bij de justitieassistenten slachtofferonthaal, waarbij actief ingezet wordt op het contact leggen met de doelgroep, ook toe te passen in geval van discriminatie en racisme, en er bij het parket op aan te dringen om op dat vlak een daadkrachtig vervolgingsbeleid te voeren, waarbij ook specifieke aandacht wordt besteed aan onlinediscriminatie en -racisme

14° het belang van het Nederlands te versterken als gemeenschappelijke taal tussen alle inwoners van onze samenleving, en het respect voor het Nederlands in Brusselse instellingen in het bijzonder nauwgezet op te volgen en de nodige stappen te ondernemen

15° in te zetten op herinneringseducatie bij jongeren en volwassenen teneinde de brede samenleving bewust te maken van zowel de mechanismen die kunnen leiden tot discriminatie en racisme als van de historische verwevenheid van diversiteit in de Vlaamse samenleving

16° elke vorm van geweld of vandalisme vanuit racistische of antiracistische motivering streng te veroordelen en daartegen op te treden

17° de hervormingen inzake inburgeringsbeleid zo snel als mogelijk in te voeren om de maatschappelijke verbondenheid te versterken

Het grootste gedeelte van het debat sedertdien gaat over de invulling van het ‘onafhankelijk en academisch monitoringsysteem’. De commissie met experten die de Vlaamse overheid moet adviseren is ondertussen aangesteld. De verwachting is dat zij zullen voorstellen om met praktijktesten te werken. Het advies wordt tegen eind november verwacht. Meteen een nieuw mogelijk ijkpunt dus in het debat.

Voorstel van resolutie van mevr. Partyka, mevr. Nadia Sminate en mevr. Sihame El Kaouakibi, Parl. Stukken Vl. Parlement nr. 360

Dit artikel kadert in de katern 'Uit het parlement', die iedere week in Vastgoedflitsen verschijnt. Deze katern focust op parlementaire verslaggeving, door in te zoomen op topics die daar besproken werden en die relevant kunnen zijn voor de vastgoedmakelaar, syndicus, rentmeester, ... Het gaat dus niet om juridische artikels in de strikte zin. Soms kan er juridische informatie in vervat zitten. De insteek is echter telkens deze van parlementaire verslaggeving of eventueel rapportering van interessante studies, publicaties en cijfers.


Structurele partners

KorfineChecknetACEGSpottoECCAConcordiaCovastLuminusORIS
Asbest Consulting

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.